Project omschrijving

Samenvatting Project Vlieghinder Schiphol

Dit project is bedoeld om inwoners op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van de regelgeving inzake de bestrijding van lawaaioverlast door vliegverkeer. De VDEB wordt regelmatig op de hoogte gebracht middels het lidmaatschap van het Platform Vlieghinder Kennemerland (PVK ). Alle nieuws- en persberichten, die door het PVK gepubliceerd worden, worden als informatie toegevoegd aan dit project. Het project heeft dan ook uitsluitend een informatieve functie voor belanghebbenden in de materie. De VDEB speelt zelf geen rol in door het PVK gepubliceerde artikelen.

Vragen? Neem contact op met:

Friso Lustig (bestuurslid VDEB)
Rob Tijsen (bestuurslid VDEB)

Datum realisatie

Naslag krantenartikelen

25 oktober 2021 – bron Noord Hollands Dagblad
Egmond-Binnen heeft in haar zienswijze op de Luchtvaartnota aangegeven de geluidsmetingen heel belangrijk te vinden, ook om de geluidsmodellen daarop te ijken. Deze proef gaat bijdragen aan een beter computermodel dat ook de geluidsbelastingen voor Egmond-Binnen berekent.

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen

30 september 2021 – bron Noord Hollands Dagblad
Interessant artikel, omdat diverse rechtszaken al belangrijke veranderingen in gang hebben gezet, die via de gangbare weg niet tot stand kwamen. Datzelfde kan gebeuren met de rechten van inwoners en de beperking daarbij van vlieghinder.

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen

16 februari 2021 – bron Noord Hollands Dagblad
Het artikel schrijft over de herindeling van het Nederlandse luchtruim, een proces wat we in Egmond-Binnen in de gaten moeten blijven houden. Het luchtruim boven Egmond-Binnen is druk en zal hierin worden toebedeeld een aantal (nacht)vluchten.

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen

27 januari 2021 – bron Noord Hollands Dagblad
Met de in het artikel genoemde ‘criticasters’ nemen deel in het Platform Vlieghinder Kennemerland (PVK). De VDEB is lid van dit platform en ziet dit platform onder ander als een hele waardevolle bron van informatie. Uitgeest ligt niet ver van Egmond-Binnen, als Uitgeest de ‘hel van het noorden wordt’, heeft dat zeker invloed op de leefbaarheid in Egmond-Binnen.

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen

Naslag project / gepubliceerde artikelen

_________

(21 oktober 2021) Persbericht PVK en S.O.S. n.a.v. het bericht ‘Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) schakelt helemaal over op innovatieve satellietnavigatie’

Geachte opiniemaker, geachte lezer,

Misschien heeft u het gelezen, het bericht dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) via innovatieve satellietnavigatie vliegtuigen per 12 augustus jl niet langer via fysieke bakens op de grond, maar met een GPS-signaal van satellieten van en naar de start- en landingsbanen kan laten navigeren.

Michiel van Dorst, CEO van de LVNL, stelt: “Met de overstap naar satellietnavigatie zorgt LVNL ervoor dat het ontwerp van vliegroutes flexibeler wordt, zodat luchtvaartmaatschappijen efficiënter kunnen gaan vliegen. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, het terugdringen van geluidshinder en draagt bij aan de toekomstige herindeling van ons luchtruim. Deze innovatie doen we voor Nederland, onze klanten en voor bewoners in de omgeving van de luchthavens”.

Veelbelovend gaat het verhaal verder: “Vliegtuigen kunnen bij nieuw te ontwerpen routes exacter gaan vliegen naar luchthavens in Nederland, waar mogelijk om woonkernen heen. Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat leidt tot minder geluidshinder”.

Incompleet verhaal: verbetering  voor luchtvaart, verslechtering voor onderwonenden

Bewonersverenigingen PVK en SOS zijn echter van mening, dat LVNL hier niet het hele verhaal vertelt, en voelen zich hierin gesteund door een artikel van 12 augustus op de site van SchipholWatch. PVK en SOS schetsen u hierbij het ontbrekende deel, zodat u het plaatje compleet krijgt. Zo vermeldt LVNL niet dat dankzij dit nieuwe navigatiesysteem:

_- vliegtuigen korter op elkaar kunnen worden gezet. _ Zo is de Polderbaan nu, na het groot onderhoud afgelopen voorjaar met o.a. de installatie van NextGen-naderingssoftware, klaar om _elke 70 seconden_ een toestel te kunnen verwerken. En daar werden onderwonenden van de Polderbaan op 11 augustus tussen 19.10 en 19.40 uur al op ‘getrakteerd’: 20 toestellen in 30 minuten! Alsof het in de ‘oude’ situatie al niet ernstig genoeg was…..

_- vooruit wordt gelopen op een akkoord op de ontwerp-Luchtruimherziening van afgelopen voorjaar, die o.a. inhoudt, dat er “vaste routes/virtuele luchtbuizen” richting Schiphol komen._ Het is overigens nog steeds een raadsel waar deze buizen precies zullen komen. LVNL zet haar ingeslagen beleid dus onverdroten verder, terwijl deze Luchtruimherzieningsplannen door de val van het kabinet “controversieel” zijn verklaard, dus nog goedgekeurd moeten worden door een nieuw kabinet!;

_- de overlast van geluid en uitstoot juist zal verergeren voor diegenen die precies onder zo’n luchtbuis wonen._ Een daling die “meer gelijkmatig en met minder motorvermogen” uitgevoerd wordt, zal deze extra overlast niet kunnen compenseren. SchipholWatch stelt hier op zijn website: “Voor Schiphol is dat van groot belang omdat het op deze manier het democratisch afgesproken aantal ernstig gehinderde woningen kan terugbrengen. En dus volgens de gemaakte afspraken méér vluchten kan faciliteren”.

_– het al decennia geldende algemene beleid van het Ministerie van IenW en Schiphol ondersteund wordt om bij voorkeur de Polder- en Kaagbaan te gebruiken, en deze twee zogeheten preferente banen “zo veel mogelijk vol te vliegen”. _Onder beide banen wonen immers “relatief minder mensen, dus relatief minder gehinderden”. Het komt Schiphol goed uit, dat hierdoor de geluidshinder zal verminderen voor bewoners onder de routes naar de Aalsmeerbaan, de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan. Maar bewoners onder de Polder- en Kaagbaan zijn daarmee dus écht door de politiek en Schiphol gedegradeerd tot tweederangsburgers! Pure rechtsongelijkheid dus! Ueberhaupt is de rechtspositie van individuele burgers binnen het luchtvaartdossier totaal niet geborgd, de overheid schiet schromelijk tekort in één van haar hoofdfuncties: het beschermen van een ieders gezondheid en leefklimaat.

Minder gehinderden betekent: verplaatsing van hinder – beslist niet minder hinder en, in het bijzonder voor degenen onder de “vaste buizen”, zelfs méér hinder!

Het LVNL-stuk sluit als volgt af: “De introductie van satellietnavigatie is onderdeel van het programma hinderbeperkende maatregelen van LVNL en Schiphol dat op de website minderhinderschiphol.nl is te vinden. Dit programma heeft tot doel het woon- en leefklimaat in de omgeving Schiphol te verbeteren”.

Na uitgebreide bestudering zijn PVK en SOS echter tot de conclusie gekomen, dat alle binnen dit programma genoemde maatregelen hoogstens zorgen voor _verplaatsing van hinder,_ inderdaad, naar de buitengebieden! Verder heeft een recent rapport van het ingenieursbureau To70, dat ook regelmatig voor en met Schiphol werkt, uitgewezen, dat alle maatregelen _geen enkele extra ruimte laten voor de zo noodzakelijke nieuwbouw van woningen en bedrijven _in de Randstad. Dat vinden wij een onthutsende constatering!

Beter dan SchipholWatch het verwoord heeft kunnen we het niet zeggen, we sluiten daarom af met dit citaat:

Niet minder hinder, maar concentratie van hinder NextGen gaat dus niet over hinderbeperking, maar over concentratie van de hinder. De nu al ernstig gehinderden onder bij voorbeeld de aanvliegroute voor de Polderbaan, krijgen vanaf vandaag nog meer overlast te verduren. En tegelijkertijd neemt het aantal ernstig gehinderden elders af vanwege de nauwkeurig gevlogen lijnen.

De luchtverkeersleiding heeft theoretisch dus gelijk en kan het aantal vliegbewegingen gaan opschroeven. Dat is winst voor LVNL (dat per vliegbeweging krijgt betaald) én voor Schiphol zelf dat met NextGen een grote technische stap zet richting 800.000 vliegbewegingen per jaar. U als representant van de media zou ons zeer tegemoet komen, als u in een redactioneel stuk of anderszins het door ons geschilderde _complete_ beeld zou willen verwoorden. De vele, vele bewonersverenigingen in het binnen- én buitengebied rond Schiphol die zich tegen wil en dank met deze materie bezig houden, krijgen hun verhaal helaas te weinig voor het voetlicht in de media. De enorme problemen van individuele mensen – raadpleeg hiervoor eens “vliegherrie.nl” – blijven daardoor helaas
onderbelicht.

Graag zijn wij bereid u verder te informeren. Bij voorbaat dank voor uw moeite en actie!

Via deze link kunt u het bericht van LVNL zelf ook nalezen:
https://www.lvnl.nl/nieuws/nieuwsberichten/lvnl-schakelt-helemaal-over-op-innovatieve-satellietnavigatie[1]

En hier nog de link naar het aangehaalde SchipholWatch artikel:
https://schipholwatch.nl/2021/08/12/waarom-de-luchtverkeersleiding-theoretisch-gelijk-heeft/[2]

Met vriendelijke groet,
Hugo Timmer, secretaris Platform Vlieghinder Kennemerland (PVK)/
(secretaris@vlieghinder.nl)

Winnie de Wit, woordvoerder Saense Onderwonenden Schiphol (SOS)/
(soszaanstreek@gmail.com)

Links:
——[1] https://www.lvnl.nl/nieuws/nieuwsberichten/lvnl-schakelt-helemaal-over-op-innovatieve-satellietnavigatie[2] https://schipholwatch.nl/2021/08/12/waarom-de-luchtverkeersleiding-theoretisch-gelijk-heeft/

(10 juli 2020) VDEB schrijft zienswijze op Luchtvaartnota 2020-2050

De VDEB heeft een zienswijze ingediend op de nieuwe Luchtvaartnota van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de nota is te lezen welke visie het ministerie heeft over de toekomstige ontwikkelingen in de Nederlandse luchtvaart. De nota is nu nog een discussiestuk maar geeft eenmaal vastgesteld voor de aankomende jaren een agenda en doelen voor onderzoeken en planvorming.

Omdat ons dorp onder de aanvliegroute naar Schiphol ligt en hierover in de nota wordt geschreven, is het belangrijk hier kennis van te nemen en standpunten over in te nemen. Niet alleen omdat het ministerie dan weet hoe we er hier in Egmond-Binnen over denken, maar bijvoorbeeld ook de gemeente Bergen/BUCH, het Platform Vlieghinder Kennemerland of de Omgevingsraad Schiphol.

De VDEB heeft zich in de zienswijze voornamelijk gericht op de keerzijde van een grote internationale luchthaven als buur. En van die keerzijde eigenlijk alleen de geluidsbelasting. Andere omwonende maken zich ook zorgen om bijvoorbeeld emissies, zoals CO2 en stankoverlast. Wij hebben toch voornamelijk te maken met geluidsoverlast.

Voor ons dorps is het onder ander van belang op de hoogte te blijven van de roadmap vliegroutes die het Rijk volgens de nota tot 2023 gaat uitwerken. Daarin worden nieuwe vliegroutes uitgewerkt, en volgens de nota is nu het idee de routes te concentreren. Dus minder spreiding, maar een geconcentreerde route over een vast gebied. Zo’n route willen we natuurlijk niet over ons dorp hebben liggen, maar in de buurt komt hij vast en zeker.

En in de nota wordt het effect van de luchtvaart op woningbouw ook benoemd. Dat geluidsbelasting ervoor kan zorgen dat dit woningbouw in de weg staat en dat daardoor voorzieningen in dorpskernen onder druk komen te staan. Eigenlijk precies de druk die we in ons dorp voelen, en de luchtvaart kan er een schepje bovenop doen.

De zienswijze is hier terug te vinden. Voor vragen kan je uiteraard contact met de VDEB opnemen. Ook als je geïnteresseerd bent om voor het dorp met ons mee te denken.

Vriendelijke groet,

Rob Tijsen

Dorpsbelangen Egmond-BinnenHinder vliegverkeer
Wij vinden Schiphol een mooie lucht haven en dat moet vooral zo blijven. De Vereniging Dorpsbelangen Egmond-Binnen vraagt alleen een eerlijke spreiding van het binnenkomende vliegverkeer (landen) wat vaak op ca. 600 meter hoogte laag over Egmond-Binnen vliegt richting Schiphol. De VDEB mag helaas niet meepraten in de Omgevingsraad Schiphol (kan niet lid worden) daar wij buiten de zogenaamde cluster vallen. Dus wel de hinder maar niet mogen meepraten/beslissen! Er heeft nu wel een vergadering plaatsgevonden samen met de gemeente Bergen met de Luchtverkeersleiding Nederland en wij hopen dat nu er een betere spreiding komt waardoor de hinder voor een ieder zal afnemen.